GDPR

GDPR – Vendégadatok marketing célú felhasználási lehetőségei

By 2018-07-11 No Comments
vendegadatok_felhasznalasa_marketing_celra

A Hotrest blogján, hétről-hétre bemutatjuk azokat a digitális megoldásokat, melyek segítségével megteremthetőek a jövedelmező üzemeltetés feltételei. Ezen a héten azonban egy olyan témában ásunk mélyebbre, mely inkább a jogszerű és szabályos működésnek a feltétele.

A május 24-i határidőt követően sok szálláshely és vendéglátóhely már tisztában van a helyes adatbekérés és -tárolás GDPR-kompatibilis formájával, és remélhetőleg alkalmazza is azokat.

Azonban még így is maradtak fekete foltok az adatok felhasználhatóságát illetően. A témában szakértő Dr. Pozsgay Péter jogász segítségét kértük az adatok marketing célú felhasználási lehetőségeivel és buktatóval kapcsolatban.

 

Felhasználható-e a későbbiekben marketing célra az az adat, amit a becsekkolás folyamata során szerzünk meg a vendégtől?

 

Ez egy összetett kérdés: alapvetően érvényesülnie kell a célhoz kötöttségnek. Külön hozzájárulás hiányában nem használható például a születési dátum marketing célokból (mivel alapvetően nem emiatt adják meg).

Példa arra, hogy mit ne tegyen: bevett értékesítési gyakorlat, hogy a becsekkolás folyamán bekért születési dátum alapján a későbbiekben, egyéni kedvezményes ajánlattal keresik fel a szálláshelyek a vendéget, a példánál maradva, születésnapja alkalmából. Ha erre nincs külön hozzájárulásunk, a fentieket figyelembe véve, ezt nem tehetjük meg a továbbiakban.

Példa arra, hogy mit tehet: a hirdetés hatékonyabb célzásához viszont nincs szükség arra, hogy beazonosítható legyen az érintett személy. Ha anonimizáljuk az adatot (vagyis véglegesen megfosztjuk azoktól a jellemzőktől, amik alapján beazonosítható a konkrét személy), akkor azt korlátlanul felhasználhatjuk statisztikai célokból, így például a lakcím (település), önmagában is használható a hirdetés optimalizálásához.

Tipp: egy jó PMS, kifinomult és részletes riportjaival átfogó képet adhat az Ön vendégeinek foglalási szokásairól. Ha Ön például egyszerűen megtudhatná, hogy a nagyvárosokból érkező vendégei jellemzően az érkezés előtt már 30 nappal lefoglalják a szállást, nincs más dolga, mint ezeket az adatokat felhasználni a hirdetési célzás során.

 

Mire kell figyelnünk az adattárolás során?

 

A GDPR országhatárai

Gyakran a különböző célpiacok teljesen más igényekkel rendelkeznek, így teljesen egyedi ajánlatokkal kell felkészülni érdeklődésükre is. Az adatkezelésben azonban nem tehetünk különbséget akkor sem, ha vendégkörünk egy markáns része olyan országból érkezik (pl. Oroszországból), ahol nincs érvényben a GDPR.

A GDPR hatálya nem csak az EU-s polgárok adataira terjed ki, hanem az EU-s cégekre is, így az itteni cégeknek alkalmazniuk kell a GDPR-t a külföldi természetes személyek vonatkozásában is.

A GDPR technikai határai

Ne feledje, hogy amennyiben az Ön által használt PMS szolgáltatójának a feladatkörébe tartozik a szoftverben tárolt adatok feltöltése vagy kezelése, úgy ezt Önnek fel kell tűntetnie az adatkezelési nyilatkozatban. Viszont önmagában az, hogy a PMS szolgáltatónak elvi lehetősége lenne belenézni az adatokba, még nem eredményezi feltétlenül az adatfeldolgozói státuszt.

A GDPR korhatára

A gyerekek adatainak a kezelésénél a GDPR nagyobb körültekintést követel meg, mivel kiszolgáltatott helyzetben lévőknek számítanak. Fontos, hogy a 16 éves kor alatti személy hozzájárulása egy adatkezeléshez akkor megfelelő, ha azt a törvényes képviselője tette, vagy azt jóvá hagyta.

 

Ha marketing szempontból tekintünk a GDPR-ra, akkor sajnos sok adatról le kell mondanunk, melyek eddig segítették hirdetési lehetőségeinket, azonban nem mindenről. Fontos, hogy tisztában legyünk vele, hogy mi az, amit jogszerűen a továbbiakban is felhasználhatunk, hogy értékesítési eredményeinket ez ne befolyásolja.