Aktuálisszálláshely-minősítés

Szálláshely-minősítés legfontosabb lépései

By 2024-01-28 február 28th, 2024 No Comments

Az alábbi cikk átfogó áttekintést nyújt a szálláshelyek minősítésének fontos kritériumairól, azokhoz kapcsolódó határidőkről, a minősítés folyamatáról és számos hasznos tanácsot is ad a szálláshely-minősítési rendszerrel kapcsolatban.

A szálláshely-minősítés jogszabályi háttere

A Kormány 501/2021. (VIII. 18.) rendelete által módosított 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet új rendelkezéseket vezetett be, amelyekkel hatályon kívül helyezte az 1. számú mellékletet. Ezek szerint:

  • A szakmai szervezetektől kizárólagosan az új szálláshely-minősítő szervezet, a Magyar Minőségtanúsító Testület Non-profit Kft. (MTMT) jogosult és képes minősítéseket kiadni. Az MTMT a szálláshely-minősítési eljárásokat 2022. január 1-jén kezdte meg.
  • Szálláshely-szolgáltatást csak minősítéssel lehet végezni.
  • A meglévő minősítések érvényesek maradnak, azok lejárta után új minősítést kell igényelni. Ez nem vonatkozik a nemzeti tanúsító védjegyekre, kivéve a HotelStars Union minősítést, mivel azok nem kompatibilisek az új csillagos minősítési rendszerrel.
  • Azoknak a szálláshelyeknek, akik még nem minősítettek, kérniük kell a minősítést.
  • Új szolgáltatóknak a jegyző bejelentése előtt kötelező a minősítést kérnie.

Az újonnan indulóknak tehát azonnal alkalmazkodniuk kell az új szabályokhoz.

2024-től minden Magyarországon működő szálláshelynek, panziónak, hotelnek, kempingeknek stb. rendelkeznie kell szálláshely-minősítéssel, enélkül nem kaphat működési engedélyt.

 

Új Minősítési Követelmények Magánszálláshelyek Számára

A szálláshelyek minősítése három évig érvényes. Amennyiben a felhasználó magasabb kategóriára törekszik, úgy 3 év elteltével szükséges újra kérelmeznie a minősítést. A minősítés után táblát vagy matricát kapunk, melyet a szálláshely bejáratánál kell elhelyezni, hogy a vendégek számára is jól látható legyen.

Míg a szállodák és panziók esetében már megszokott az 1-től 5-ig terjedő „csillagos” minősítés rendszere, amelyet a Hotelstars követelményei alapján állapítanak meg, mostantól az országban működő közel 42 ezer magánszálláshely számára is kötelező lesz három évente a minősítés elvégzése.

Az intézkedés célja egy egységes minőségi szabványrendszer bevezetése, valamint biztosítani, hogy csak minősített kereskedelmi szálláshelyek, magánszálláshelyek és egyéb szálláshelyek működhessenek a hazai piacon, ezáltal javítva az elérhető szálláshelyek színvonalát. Az első minősítés díjmentes, csak akkor merülnek fel költségek, ha a minősítés előtt fejlesztéseket szeretnénk végezni annak érdekében, hogy magasabb kategóriába kerüljön a szálláshely.

 

Folyamatok és Kötelezettségek az Új Szabályok Szerint

A már 2021. december 31-én nyilvántartásba vett, azaz érvényes működési engedéllyel (regisztrációval) rendelkező falusi, magán- és egyéb szálláshelyeknek egy éves haladékot adtak arra, hogy bizonyos teendőiket rendezzék, legkésőbb 2023. január 1-ig.

Az önkormányzatoknál és más helyeken minden olyan korábbi regisztrációt helyesbíteni kell, amelyben egy természetes (adószámos) magánszemély, illetve egyéni vállalkozó nyilvántartásában Egyéb szálláshely üzemeltetése szerepel, mivel ők csak Magánszálláshelyet működtethetnek. Ugyanez vonatkozik a társas vállalkozásokra, költségvetési intézményekre is, ha véletlenül nem Egyéb szálláshely besorolás szerepel az engedélyükben. Ebben az esetben módosítást kell kérni.

Az első szálláshely-minősítést a magán- vagy egyéb szálláshelyek üzemeltetőinek legkésőbb 2023. január 1-ig kellett igényelniük a szálláshely-minősítő szervezettől.

Az év végi határidő csak akkor érvényes, ha az adatok folyamatosan változatlanok a nyilvántartáshoz képest. Ha bármilyen okból változnának, akkor a bejelentést össze kell kötni a minősítési eljárás előrehozott lefolytatásával. Például, ha változik a szálláshely neve, kapacitása, vagy új üzemeltető veszi át.

A szálláshely-minősítő szervezetnek 2024. december 31-ig kellett lefolytatnia az első szálláshely-minősítési eljárást minden magán- és egyéb szálláshely esetében.

 

 A Szálláshely-minősítés folyamata

  • Kötelező regisztráció

A magán- vagy más típusú szálláshely tulajdonosának vagy üzemeltetőjének kötelezően regisztrálnia kell a szallashelyminosites.hu weboldalon elérhető elektronikus formanyomtatvány kitöltésével, és meg kell adnia a kapcsolattartó személy és a szálláshely adatait. Amennyiben megkapja a sikeres regisztráció visszaigazolását, melyet 3 munkanapon belül küldenek, a weboldalon kell benyújtania a minősítésre vonatkozó kérelmet.

  • Önértékelés

Az önértékelési folyamat során a szálláshely regisztrált kapcsolattartója belép a saját felületére, ahol megtekintheti, hogy milyen kategóriába sorolja a kritériumrendszer alapján. Fontos megjegyezni, hogy a kritériumrendszer időről időre frissülhet, ezért mindig az aktuális verziót kell letölteni a szallashelyminosites.hu weboldalról a minősítési pályázat benyújtása előtt. Csak így lehet minden aktuális elvárást megismerni a hálószobák méretétől és felszereltségétől kezdve egészen a vendégkommunikáció és panaszok kezeléséig.

  • Helyszíni ellenőrzés

A szálláshely-minősítés folyamatának harmadik fázisa a helyszíni ellenőrzés, ami az újonnan regisztrált szálláshelyek esetében az önértékelés kitöltését követő 15 munkanapon belül, míg már működő szálláshelyek esetén 120 munkanapon belül zajlik le. Az ellenőrzés időpontjáról a szálláshely-minősítő szervezet legalább 5 nappal előtte értesítést küld e-mailben és rendszerüzenetben.

A helyszíni ellenőrzés során minden rendelkezésre álló szoba és lakóegység, valamint az ezekhez kapcsolódó helyiségek kerülnek alapos átvizsgálásra. A Minősítő Bizottság két független szakértője átnézi a szálláshely alaprajzát, a szobák listáját és a házirendet. A sikeres minősítéshez két feltételnek kell megfelelni: minden kategóriában el kell érni a minimum kritériumok (M) számát, valamint el kell érni a minimum pontszámot is.

Fontos megjegyezni, hogy az ellenőrzés alkalmával a szakértők a biztonsági intézkedéseket, a higiéniai szabályok betartását, valamint a környezeti fenntarthatóságot is figyelembe veszik. Emellett az esetleges különleges igényeknek is meg kell felelni, például a mozgáskorlátozottak vagy a látássérültek számára biztosított akadálymentesített hozzáférésnek.

  • Bírálat

A szálláshely-minősítés negyedik lépése a bírálat, amely a helyszíni ellenőrzés eredményeinek alapján történik. A bírálat során a minősítő bizottság által összegyűjtött információk alapján értékelik a szálláshely teljesítményét és megfelelőségét a minősítési kritériumokhoz képest.

A bírálat során figyelembe veszik a helyszíni ellenőrzés során tapasztaltakat, beleértve a szolgáltatások minőségét, a kényelmet, a tisztaságot, a biztonságot és a környezeti fenntarthatóságot. Emellett értékelik a személyzet hozzáállását és segítőkészségét, valamint a panaszok kezelését.

A minősítő bizottság által összeállított bírálati jelentés alapján kategóriákba sorolják a szálláshelyeket, és pontszámokat rendelnek hozzájuk. A szálláshelyeket általában az elért pontszámok és a minősítési kritériumoknak való megfelelés alapján osztályozzák.

Fontos megjegyezni, hogy a bírálat egy objektív és alapos értékelésen alapuló folyamat, amelynek célja a szálláshelyek minőségének és színvonalának független és megbízható meghatározása.

Fedezd fel, hogyan zajlik a szálláshely minősítése! Nézd meg az MTMT videóját, ahol bemutatják a szálláshely-szolgáltatási tevékenység egyik legfontosabb lépését, a minősítés folyamatát. Ez az útmutató segít neked abban, hogy megkezdd vagy folytasd a szálláshelyed üzemeltetését a legmegfelelőbb módon!

 

Tudtad? A Previo által készített weboldalak használatával a szálláshelyednek extra 3 pontot szerezhetsz a minősítésen! Ne hagyd ki ezt a lehetőséget!

Érdeklődj értékesítőinknél!

Mi történik, ha sikeresen átmegyünk a szálláshely-minősítésen?

A Bizottság döntése alapján a szálláshely-minősítő szervezet az elektronikus felületén értesíti a magánszálláshelyet a minősítés eredményéről (e-mailben és automatikus rendszerüzenetben is).

A szálláshely-minősítési eljárás eredményeként a szálláshely három dokumentumot kap:

  • Minősítési igazolás: Ez az igazolás a jegyző számára fontos, hogy bizonyítsa, a szálláshely rendelkezik a hatályos jogszabályoknak megfelelő minősítéssel.
  • Minősítési tanúsítvány: Ez a tanúsítvány igazolja, hogy a szálláshely milyen kategóriába került a minősítési eljárás során, valamint a minősítés érvényességi idejét is tartalmazza.
  • Tábla vagy matrica: Ez a megjelenítő eszköz segíti a vendégeket abban, hogy könnyen felismerjék a szálláshely minősítési kategóriáját. Ha független épületként működik a szálláshely, akkor a bejárati résznél (kerítésen, a házfalon a bejárathoz közel), ha ilyen nincs, akkor az épület bejáratánál kell jól láthatóan elhelyezni. És amennyiben a szálláshely egy háztömbben/lakótömbben található, akkor a lakás bejárati ajtajánál vagy annak közvetlen közelében, jól látható helyen kell elhelyezni.

A sikeres minősítés után a vendégek az alábbi oldalon ellenőrizhetik a szálláshely minősítését, valamint böngészhetnek a minősített szálláshelyek között.

 

Mi történik, ha nem megyünk át a szálláshely-minősítésen?

Ha a helyszíni ellenőrzés során kiderül, hogy nem felelünk meg az önértékelésünkben meghatározott kategóriának, több lehetőségünk nyílik:

  • Ha az auditorok alacsonyabb besorolást javasolnak, elfogadhatjuk azt, így további intézkedésekre nincs szükség.
  • Ha nem javasolják ezt az opciót, vagy mi nem fogadjuk el, akkor 45 munkanap áll rendelkezésünkre a hiányosságok kijavítására. Egyes hiányosságokat fotókkal vagy számlákkal lehet igazolni, másokhoz pedig pótellenőrzés szükséges a hiányok kijavításának igazolására.
  • A hiányosságok kijavítására, pótellenőrzésre csak egyszer van lehetőség a folyamat során! Ha ez nem történik meg, vagy alacsonyabb kategóriába sorolják a szálláshelyet, vagy elutasítják a minősítést – utóbbi esetben a szálláshely nem működhet tovább.

 

Cikkünk csak tájékoztató jellegű! Mindig ellenőrizd a feltételeket és határidőket a szallashelyminosites.hu weboldalon, hogy naprakész információkhoz juss.