AktualitásÁrazásJövedelmezőség

A belföldi turizmus 5 legfontosabb szegmense

By 2019-05-27 No Comments

A kedvező gazdasági folyamatoknak köszönhetően van érdeklődés és fizetőképes kereslet a belföldi utazások iránt. Ott, ahol a vendégkör 70-75%-át teszik ki honfitársaink, fontos, hogy minél pontosabban tudjuk, hogy kik is ők valójában, milyen igényeik vannak. Ma már egyre töredezettebb a kép, amit a fogyasztói kutatások elénk tárnak. Itt most az öt legfontosabb csoporttal foglalkozunk, amelyekre mindenképp érdemes odafigyelni, ha az árbevételeink több mint 60%-a belföldi vendégtől származik.

 

A céges partnerek

A gazdasági fellendülés az üzleti utazások, a céges rendezvények, konferenciák növekedését hozza el. A szállodák jellemzően kiemelten kezelik az üzleti utazókat, hiszen akkor lehet rájuk számítani, amikor a szabadidősök kevésbé foglalnak szobát. Itt szintén találkozunk egyéni és csoportos vendégekkel, csak egész más csatornákon keresztül érhetjük el őket. Az integrált szállodai szoftverek mellett ezért fontos, hogy legyen olyan CRM rendszerünk is, melynek segítségével pontosan követni lehet a már meglévő és potenciális partnercégek jellemzőit, érdeklődéseit és foglalásait. A szabadidős turisták foglalásainak magas fokú automatizálásával az értékesítőink idejének jelentős része felszabadul, melyet célszerű az üzleti piacra átirányítani. Fel kell készíteni őket a proaktív értékesítésre, ami ugyan némi időt vesz igénybe, de a ráfordítások bőven megtérülnek az üzleti szegmens növekvő árbevételében.

 

Kettesben utazó párok

Az utóbbi tíz-tizenöt év kereslet oldali változásai legjobban náluk érhetők tetten. Azt tapasztaljuk, hogy a klasszikus csoportismérveknek – mint például a korosztálynak – egyre csökken a jelentősége. A fogyasztói és utazási szokásainkat már sokkal inkább az életstílusunk határozza meg, ezért ebben az esetben is bármelyik korosztályból számíthatunk érdeklődőre. Az is tény, hogy a szabadidős utazások között a párjukkal utazók aránya a legnagyobb, összehasonlítva a többi csoporttal. Ez a trend várhatóan a jövőben is megmarad. Belföldi utazásokról lévén szó, itt jellemzően mindenki saját maga szervezi a pihenését, ezért ha erre a szegmensre építünk, kiemelt jelentősége van, hogy minél szélesebb foglalási lehetőséget kínáljunk. Ez a saját honlapunk foglalómotorjától egészen a nagy foglalási rendszerekig (OTA-kig) terjed és ez utóbbiak esetében se elégedjünk meg egyetlen rendszerrel. A különböző OTA-k felhasználói különböző fogyasztási és utazási szokásokkal rendelkeznek, amit jó tudni. A szerződéskötés során feltétlenül kérdezzünk rá a felhasználóik jellemzőire, mert csak így tudunk egy optimális mixet beállítani. Az egyes csoportoknak nem csak az igényei, de a fizetőképessége is nagyban különbözik egymástól. Ez a helyszíni értékesítés esélyeit befolyásolja. A több foglalási rendszer kezelését ma már channel manager szoftverek segítik, azaz nem követel több munkát az értékesítőktől ezek napra készen tartása.

 

Baráti társaságok

Hivatalos besorolásuk az, hogy szabadidős csoportos szegmens, jóllehet a foglalás ugyanazokon a csatornákon keresztül történik jellemzően, mint az egyéni vendégek esetében. Ha erre felkészülünk, akkor már a foglalómotornál is úgy kell beállítani az egyidőben foglalható kapacitást, hogy egy tranzakcióval meg lehessen oldani. Ennek akkor van jelentősége, ha értékesítési stratégiánkban kiemelt jelentősége van ennek a szegmensnek és a csoportos foglalást meghatározott kedvezményekkel kívánjuk ösztönözni. Ha nem biztosítunk ilyen foglalási lehetőséget, ezzel nem csak azt a bizonyos „customer journey”-t nehezítjük meg a weboldalunkon, hanem a szobabeosztás sem biztos, hogy az elvárásoknak megfelelően kerül rögzítésre. Ez viszont a megosztott értékelésnél üthet vissza. Fontos tudni azt is, hogy a baráti társaságok utazási motivációja rendkívül széles skálán mozog, de egy dologban azonosak, mégpedig, hogy többnyire konkrét programra, témára épülnek. Ez lehet bármilyen rendezvény, fesztivál, bor- és gasztroturizmus, vagy valamelyik aktív turisztikai termék. Ezért első lépésben ki kell választanunk azokat a motivációkat, melyek a leginkább illenek a környék és saját szálláshelyünk kínálatához, majd második lépésben a megfelelő online marketing eszközökkel elérni és saját honlapunkra terelni a potenciális vendégeket.

 

Nyugdíjas csoportok

Nem túl nagy, de igen jól lehatárolható és megcélozható a következő szegmensünk. A mai 65+ korosztály már jóval aktívabb, mint elődei, jellemzően ebben a korban szeretnék bepótolni azokat az élményeket, melyekből eddig a munkájuk miatt kimaradtak. Noha egyre kevésbé jellemző rájuk, hogy nem lennének elérhetők a modern kommunikációs csatornákon keresztül, vagy ne rendelkeznének megfelelő eszközökkel, mégis jellemző maradt rájuk a csoportos utazás. A motivációk között jellemző az erős kulturális érdeklődés – ideértve a gasztronómiát is – és a természeti látnivalók felkeresése. Általában igényes, gyakorlott utazókról van szó, akik hétköznap is ráérnek, így a kihasználtságunk is kiegyensúlyozottabb lehet rajtuk keresztül. Egy jó CRM rendszer ennél a szegmensnél is nélkülözhetetlen a sikeres értékesítéshez.

 

Gyerekes családok

A belföldi vendégek második legnépesebb csoportjával külön foglalkoztunk már, itt inkább csak az értékesítést befolyásoló szempontokra térünk ki. Ők azok, akik minél több közösen átélhető élményre vágynak a lehető legbiztonságosabb környezetben. A családok elhelyezését a mai elvárásoknak megfelelően biztosító szobák megléte alap, ami mellett fel kell sorakoztatni a különböző életkorú családtagok számára kialakított, lehetőleg nem szokványos szolgáltatásokat. A biztonság a foglalásokra és az ígéretek beváltására is értendő, különösen a szobák és az egyéb szolgáltatások esetében. Minél jobban vizualizáltak ezek az információk, annál nagyobb a bizalom a foglaláshoz és minél áttekinthetőbb a foglalási folyamat, annál nagyobb az esély, hogy a weboldal látogatójából vendég lesz.

Az értékesítést támogató eszközökről bővebben itt olvashat.