A HOTREST PMS szálloda szoftver forgalmazója felmérést végzett a hazai szálláshelyek körében, melyben arra keresték a választ, hogy hol tartanak a szállodák, panziók és üzleti célú egyéb, korábbi elnevezésükkel élve magánszálláshelyek a digitalizáció terén, milyen eszközöket használnak, és milyen fejlesztéseket terveznek a közeljövőben.
A válaszadók 38%-a hotelt, 36%-a panziót, további 22%-a üzleti célú egyéb szálláshelyet üzemeltet, a fennmaradó néhány egység az itt fel nem sorolt kereskedelmi szálláshelyek körébe tartozik. A válaszadók mindössze 4%-a működik Budapesten, a hotelek esetében az 50 szoba alatti középkategóriás házak, a panzióknál a 10 és 20 közötti szobakapacitással rendelkezők voltak a legtöbben.
IT eszközök a szálláshelyeken
Nem volt meglepő, hogy a válaszadók 75%-a rendelkezik online pénztárgéppel, mivel a legtöbb helyen vendéglátóhely is található, melyek esetében ez jogszabályi kötelezettség. A panziók és a kisebb szálláshelyek mintegy 30%-a rendelkezik honlapba épített foglalómotorral. Ez az arány érthető módon a szállodák esetében magasabb, bár a 39% itt is azt mutatja, hogy még a többség honlapján a látogató ajánlatot tud csak kérni. Ezt más eredmény is megerősítette, a panziók 59%-a nyilatkozott úgy, hogy honlapján csak ajánlatkérést lehet küldeni, melyet a munkatársak egyenként válaszolnak meg. Integrált szállodai szoftverrel (PMS-sel) a válaszadó hotelek 54, a panziók mindössze 7 százaléka rendelkezik. Egyéb digitális megoldás alkalmazása, mint a CRM vagy a revenue management rendszer megjelenése, elenyésző a felmérésben részt vettek körében.
Szállodai munkafolyamatok jellemzői
A szállodák és panziók 65%-a nyilatkozott úgy, hogy a foglalási rendszerekből (OTA-kból) érkező foglalások nem kerülnek át automatikusan a szobatükörbe, azokat a munkatársak rögzítik manuálisan. Ugyanez a folyamat a foglalómotorral rendelkező saját honlap esetében a panzióknál 29%-ban, a hoteleknél 21%-ban teljes egészében automatizált. A munkafolyamatok átfogó fejlesztéséről a többség úgy vélekedik, hogy majd akkor tesz ebben az irányban lépéseket, ha azt az adatszolgáltatási kötelezettség (NTAK) előírja. A legnagyobb eltérés a két szállástípus között abban mutatkozott meg, hogy míg a szállodák 78%-a inkább jól kiismeri magát az új technológiának köszönhető megoldások között, a panziók 74%-a határozottan állította ennek ellenkezőjét. Ezt megerősítik a téma iránti érdeklődésről vallottak is, miszerint a szállodások 37%-át kifejezetten érdekli és igyekszik tájékozódni IT területen is, szemben a panziósok 23%-os érdeklődési arányával.
Elvárások a szállodai szoftverekkel szemben
Azonosan gondolkodnak szállodások és panziósok abban, hogy az IT fejlesztéseiktől legfőképpen a foglalások számának növekedését várják, mint az a válaszadók 87-88%-a vélekedéséből kitűnt. A munkatársak kiváltását, munkájuk automatizálását egyöntetűen leghátrébb sorolta mindkét csoport a fontossági sorrendben. Ettől függetlenül 44, illetve 52%-uk erre is számít a fejlesztések után, ami nem elhanyagolható. Szintén meghatározó szempont a szoftver vásárlásakor a mögötte meglévő folyamatos terméktámogatás, ami szintén a szálláshely típusától és méretétől függetlenül jelent meg.
Kötelező lépés a digitalizáció felé
A megkérdezett hotelek 36%-a már rendelkezik valamilyen integrált szállodai szoftverrel és további 32% mostanában szeretné beszerezni. Ez jóval kisebb mértékben jellemzi a panziókat, ott feleannyian rendelkeznek valamilyen szoftverrel vagy alkalmazással és csak a megkérdezettek 15%-a tervezi a bevezetést. Mindkét csoport 80%-nál magasabb arányban jelölte meg anyagi lehetőségeinek korlátos voltát indokként a technológiai fejlesztések elmaradására. A szálláshelyeket nagymértékben támogató Kisfaludy Szálláshelyfejlesztő Program keretében lehetőség nyílik IT fejlesztések támogatására is, viszont a megkérdezett szállodák között mindössze egy volt érintett. A panziók 52%-a jelezte, hogy sikeresen pályázott, s noha pontos információ nincs a pályázatok tartalmáról, de valószínűsíthetően kihasználják ezt a fejlesztési lehetőséget is. A következő egy éven belül bevezetésre kerülő Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) rendszere megkívánja a szálláshelyek ez irányú fejlesztését, vagyis legalább egy PMS rendszer meglétét minden kereskedelmi szálláshelyen. A felmérés szerint 75-78%-a hoteleknek és panzióknak nem valósítana meg semmilyen IT fejlesztést e kötelezettség nélkül.
Legnépszerűbb IT fejlesztési területek
A sokféle IT eszköz közül a legtöbben az integrált rendszerek (PMS-ek) iránt érdeklődnek, részben az előbb említett kötelezettség miatt is. A panziók között még nagyobb a szándék, ami következik abból, hogy eleve kevesebben rendelkeznek ilyennel. A második legnépszerűbb fejlesztési terület az ő esetükben a honlapba építhető foglalómotor. A szállodákra jellemzőbb a PMS mellett a Channel Manager iránti hasonló mértékű érdeklődés. Érdekes eredménye a felmérésnek, hogy a magánszálláshelyek szinte mind megelégednek a NTAK kapcsán számukra ingyen elérhető ügyviteli szoftverrel, viszont a foglalómotor minden negyedik válaszadót érdekli.
A Hotrest könnyen kezelhető, professzionális és költséghatékony IT megoldásokat kínál a szállásszolgáltatóknak. A Hotrest szálloda szoftvereivel nem csak az NTAK bevezetés kapcsán kötelező PMS szoftver fejlesztési elvárásoknak felelhet meg, hanem egy a mindennapi munkában is segítséget nyújtó rendszert kap, aminek segítségével csökkentheti az adminisztrációs feladatokat és növelheti a bevételeit.
A Hotrest által kínált szálloda szoftverről és moduljairól itt olvashat részletesen:
Az értékelést készítette Holczer Ágnes/HONIFO KFT.